• معرفی اداره کل پزشکی قانونی استان قم

      مدیرکل: دکتر حمید صدیقی آخا

      امور پزشکی قانونی در قم تا قبل از سال 1373 توسط پزشکان معاضدتی در محل ساختمان دادگستری قم صورت می گرفت.مرکز پزشکی قانونی استان قم در دی ماه 1373 توسط آیه ا... یزدی، ریاست وقت قوه قضاییه در مکانی استیجاری افتتاح شد. این مرکز دارای یک پزشک و 4 نفر کارمند بود. از سال 1374 این مرکز به مکانی واقع درخیابان شهید فاطمی (دورشهر) منتقل شد که ساختمان آن یک واحد مسکونی با 3 طبقه است و تا انتهای سال 1389 نیز در همان محل مستقر بود. البته تغییرات زیادی در راستای استفاده بهینه از فضای موجود در جهت خدمت رسانی بهتر، در آن ایجاد شد.

      نهایتاً به دنبال مستقل شدن قم از استان تهران و تبدیل آن به استان، زمینه برای تبدیل این مرکز به اداره کل فراهم شد. با افزوده شدن بر میزان فعالیت و تعداد مراجعات پزشکی قانونی قم به تعداد پرسنل آن نیز اضافه شد. در حال حاضر آدرس و شماره تلفن مراکز پزشکی قانونی استان قم به شرح زیر است:

      • ساختمان ستاد اداره کل، واحد شماره یک معاینات شهرستان و واحد متوفیات به آدرس: قم- بلوار شهید خداکرم- بعد از ترمینال مسافربری- روبروی پردیس فارابی دانشگاه تهران- کد پستی:
      تلفن گویا:9-02536641207 فاکس 02536641204
      • ساختمان شماره دو معاینات شهرستان به آدرس: قم- خیابان شهید فاطمی(دور شهر) روبروی بانک ملت- کد پستی:
      تلفن 02537733042 شماره فاکس 02537746090

      • ساختمان تصادفات به آدرس: قم - خیابان شهید لواسانی(ساحلی) - بعد از خانه معلم - داخل مجتمع شماره 2 کیفری دادگستری – تلفن و فاکس: 02537709981


      اسامی مدیران کل استان از زمان تشکیل اداره کل تا کنون:
      1-
      دکتر عباس مینوی دوره مدیریت از سال 1383-1381 (ایشان هم اکنون در سمت مدیرکل امور بالینی سازمان مشغول به فعالیت است.)
      2- دکتر حسین سکوت آرانی دوره مدیریت از سال 1384-1383 ( ایشان هم اکنون در سمت رییس پزشکی قانونی غرب تهران مشغول به فعالیت است.)
      3- دکتر حمید داود آبادی دوره مدیریت از سال 1384- 1389 (ایشان هم اکنون در سمت مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز مشغول به فعالیت است.)
      4- دکتر حمید صدیقی آخا دوره مدیریت از سال 1389 تاکنون

      فعالیت بخش های مختلف اداره کل پزشکی قانونی استان قم:
      پزشکی قانونی در استان قم با توجه به رسالت اصلی خود در پاسخگویی به استعلامات قضایی در حوزه های معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون فعالیت دارد.

      -
      حوزه معاینات
      عمده کارکارشناسی این اداره در قسمت معاینات و در رابطه با پرونده های ارجاع شده ازمحاکم قضایی مربوط به موارد نزاع، تصادف، فرزندخواندگی، احراز سلامت جسمانی و روانی، معاینات اختصاصی جنسی، کارشناسی در زمینه تعیین سن، بارداری و یا صدور مجوز سقط جنین ... انجام می شود.
      در حال حاضر همه روزه تعداد زیادی مراجعه به این قسمت صورت می گیرد که کارشناسان و کارکنان این بخش نسبت به آماده کردن گواهی های مربوطه اقدام می کنند.

      شایان ذکر است روند پیگیری امور در این واحد به گونه ای طراحی شده که در اکثر قریب به اتفاق این مراجعات، پاسخ در همان روز آماده و به مراجعه کننده تحویل می شود. در حال حاضر، این واحد مجهز به سیستم مکانیزه نوبت دهی بوده و نرم افزار سراسری معاینات سازمان نیز در آن اجرا می شود.

      -
      حوزه متوفیات(تشریح)
      قسمت متوفیات، در راستای تعیین علت دقیق فوت اجساد ارجاع شده، کمک شایان توجهی به کشف حقیقت و پیگیری ابعاد حقوقی حوادث پیش آمده دارد. اگر چه طبق آمارهای موجود، کمتر از 5 درصد از فعالیت سازمان پزشکی قانونی دراین بخش صورت میگیرد اما اهمیت آن به نحوی است که جستجوی حقیقت در بسیاری از معماهای پیچیده پلیسی و قضایی به کارشناسی انجام شده در این بخش از پزشکی قانونی بستگی دارد. در این اداره نیز روزانه از ساعت 7:30 تا 16 نسبت به انجام معاینه اجساد و احیانا کالبد گشایی آنها در جهت مشخص کردن علت دقیق یا اصطلاحا علت تامه فوت اقدام می شود.

      -
      حوزه آزمایشگاه:
      -
      آزمایشگاه های پزشکی قانونی قم شامل موارد زیر است:
      -
      آزمایشگاه سم شناسی، سرولوژی و پاتولوژی. در حال حاضر آزمایشگاه های سرولوژی و پاتولوژی این اداره کل به دلیل کمبود نیروی متخصص فعالیت ندارد و امور مربوط به آنها از طریق همکاری با آزمایشگاههای کنترل شده سطح شهر و یا آزمایشگاه های سازمان انجام می شود. مواردی مانند تعیین DNA ،گروه خون یا آزمایشات تشخیص بارداری در بحث سرولوژی و یا بررسی آسیب های وارده به بافتها در اجساد و نمونه های ارسالی به آزمایشگاه پاتولوژی از این دست امورمی باشد.

      -
      اما در آزمایشگاه سم شناسی که هم اکنون فعالیت دارد مواردی مانند بررسی وجود الکل در هوای تنفسی، وجود مواد مخدر یا مواد محرک در نمونه ها و یا تشخیص سموم و داروها در نمونه های ارسالی انجام می شود که کمک شایانی به کشف حقیقت در پرونده های قضایی می کند.

      -
      کمیسیون های پزشکی
      واحد کمیسیون به عنوان یکی از بخش های تخصصی سازمان گره گشای پرونده های قضایی ارجاع شده جهت کارشناسی دقیق تر و تخصصی است. بطور کلی پرونده های ارجاع شده به این واحد در خصوص موارد: قصور پزشکی، مباحث روانپزشکی، بررسی علل فوت و یا پرونده های ارجاعی از معاینات (یا همان مواردی که گواهی صادره مورد اعتراض ذینفعان قرار گرفته) می باشد.
      دراین قسمت پس از طی تشریفات و مراحل لازم، جلسه کمیسیون با حضور متخصصان مربوطه تشکیل و درمورد موضوع بطور علمی و مستدل نظر داده می شود.

      اهم فعالیت ها
      1- ساخت سرویس بهداشتی در محطه ساختمان ستادی1393
      لزوم انجام این کار با توجه به وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی در داخل ساختمان و نیز تقاضا های مطرح شده از سوی پرسنل ونیز مراجعان به عنوان پیشنهاد به شورای اداری ارائه و مورد تصویب قرار گرفت. عملیات اجرایی این ساختمان دارای پیشرفت بالای 90 درصد و منتظر خریداری تجهیزات مورد نیاز جهت اتمام طرح است..
      2-
      سازه راهرو ارتباطی بین دو ساختمان1393
      از زمان راه اندازی ساختمان جدید اداره در سال 1389(واحد شماره یک معاینات فعلی) همیشه بحث خروجی اضطراری این ساختمان مطرح و مقرر شده بود پس از ساخت مجموعه سالن تشریح و ساختمان مدیریت راهرو ارتباطی بین این دو ساختمان از طریق طبقه بالایی ایجاد شده و علاوه بر حل معضل عدم وجود خروجی اضطراری، امکان ارتباط بین دو ساختمان نیز برای پرسنل تسهیل گردد. لذا کار مطالعاتی لازم در این زمینه صورت گرفت و مقرر شد این پروژه با سازه فلزی انجام گردد. عملیات اجرایی این سازه با پیشرفت نسبتا قابل قبول از زمان اجرا، در دست اقدام میباشد.
      3-
      راه اندازی تلفن گویا1393
      در راستای پاسخگویی بهتر و سریعتر به مراجعان و نیز رعایت نظامات تکریم مراجعان در سال 93 سیستم تلفن گویای اداره راه اندازی شد. در این برنامه اطلاعات مهم و کاربردی از قبیل آدرس، شماره تلفن و ساعات کار قسمت های مختلف اداره و نیز نحوه خدمت رسانیدر وقت کشیک اعلام شده و امکان ارتباط با قسمتهای کاربردی برای مراجعان فراهم شده است.(02536641207)
      4-
      افتتاح مجموعه سالن تشریح پزشکی قانونی استان1393
      با رایزنی های انجام شده با استانداری و مجموعه ستادی سازمان و تامین بارمالی پروژه، سرانجام در ابتدای سال 93 شاهد افتتاح ساختمان سالن تشریح اداره بودیم. این مجموعه شامل دفتر متوفیات، تالارتشریح، اتاق های پرسنل و پزشکان، سردخانه های سالنی و متحرک با امکان تصویربرداری بصورت ویدئو کنفرانس برای آموزش دانشجویان می باشد.
      5-
      تجهیز سالن جلسات1393
      در سال 93 و همزمان با راه اندازی ساختمان مدیریت، اقدامات لازم برای تجهیز سالن جلسات اداره نیز انجام شد.
      6-
      اصلاح هندسی مسیر ورود به اداره1393
      در اواسط سال 93 باجه نگهبانی در ابتدای ورودی اداره مستقر و ورود و خروج افراد به اداره نظام مند گردید. این کار باعث جلوگیری از ورود همراهان اضافی و در نتیجه امکان تمرکز بیشتر پرسنل برای ارائه سریع تر و دقیق تر خدمت می شود.
      7-
      استفاده از روش های جدید برای پاسخگویی1393
      در راستای اجرای دستور سازمان مبنی بر استفاده ازنرم افزار جامع معاینات، این اداره کل به واحد های زیر مجموعه ماموریت داد تا نرم افزار مورد نظر را عملیاتی کنند. درحال حاضر اطلاعات مراجعه کنندگان در نرم افزار مورد نظر وارد شده و مبنای تشکیل و بایگانی پرونده ها قرا رگرفته است.
      همچنین بخش قابل توجهی از گواهی های صادره در این اداره کل از طریق سیستم ارسال مکانیزه مکاتبات(CMS) به مراجع قضایی ارسال می گردد که باعث تسریع در کار و جلوگیری از جعل گواهی می شود.
      8-
      درختکاری وایجاد فضای سبز1392
      از اقدامات ماندگاراداره اقدام به درختکاری و ایجاد فضای سبز در اداره است. این مهم درسال 1392 باپیگیری های واحد پشتیبانی عملیاتی شده و تا کنون نیز به نحو مطلوب ادامه یافته است.
      9-
      ایجاد سایبان و نصب آبسردکن برای مراجعان1392
      نظر به اینکه با راهاندازی سیستم انتظامات درب ورودی امکان ورد همه افرا به داخل اداره میسر نیست تصمیم گرفته شد در قسمت انتهایی حیاط اداره مکان مسقفی برای انتظار همراهان تدارک دیده شود.
      10-
      ارائه خدمات به مراجعه کنندگان1390
      دراین اداره کل بر مینای تکالیف قانونی نسبت به تهیه رایگان کپی مدرک شناسایی و نیز گرفتن عکس چهره اقدام می شود. همچنین سیستمدریافت هزینه ها در ایناداره کل بصورت رایانه ای (PC POS) وبااستفادهاز کارت بانکی بوده ودر صورت نداشتن کارت از سوی مراجعه کننده از کارت بانکی که بدین منظور در اختیار صندوق قرار گرفته استفاده می شود.

      -
      ازدیگر اقدامات صورت گرفته در این اداره کل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
      -
      پیگیری و نصب تلفن همگانی، استقرار ایستگاه اتوبوس، خط کشی عابر پیاده بلوار جلو اداره، فضا سازی و ایجاد فضای سبز توسط شهرداری، نصب تابلو راهنما به اداره درمسیر خیابان توسط شهرداری...

      سخن مدیرکل:
      پزشکی قانونی هنری است که علم پزشکی را درحل ابهامات و برطرف کردن نقاط تاریک پرونده های قضایی بکار می گیرد تا موجب احقاق حقوق مردم شود.